Ahad, November 1

~ MikroPaleontologi ~

blogger-emoticon.blogspot.com

Terpanggil untuk menulis coretan di blog ini, setelah hampir 6 bulan, lenyap di arena coretan blog. Alhamdulillah, di kala ini, masih lagi di beri peluang oleh Allah untuk menyedut oksigen, berfikir secara waras, dan membuat keputusan secara rasional. Emosi masih lagi stabil. Hehe.

Esok, aku bakal berjuang dengan akal, dan ilmu yang dipelajari semester ini. Mikropaleontologi, satu subjek yang membincangkan mengenai hidupan yang hanya mampu dilihat di bawah kanta mikroskop. Sekecil-kecil binatang itu, ianya amat berguna buat kami, bakal ahli geologi, dan ahli-ahli geologi yang lain. Mikrofosil amat berguna dalam penentuan usia bumi, mengkaji perubahan paleosekitaran, perubahan climate global, dalam pencarian petroleum dan sebagainya.

Tak kenal, maka tak cinta, justeru, saya ingin mengajak rakan-rakan mengenali ciptaan Tuhan yang kecil, tapi berguna ini. :)
blogger-emoticon.blogspot.com

Mikrofosil, terbahagi kepada 4 kategori, iaitu Calcareous, Phospatic, Siliceous, dan Organic. Jenis calcareous, atau berkalkar, adalah dari jenis Coccolith, Foraminifera, Ostracod, dan Calcareous Dinoflagellate. Jenis Phospatic pula terdiri dari jenis Conodonts, Scolecodonts, Shark Fins And Teeth, danc Ichtyoliths. Diatoms, Radiolaria, sebahagian Scolecodonts, Spicules, dan Silicoflagellate tergolong dalam kategori mikrofosil Siliceous. Kategori Organic, terbahagi kepada dua jenis, iaitu, Pollens, dan Spores.

Berikut merupakan gambar-gambar mikrofossil yang dinyatakan seperti di atas. Saksikan :-


CALCAREOUS MICROFOSSIL



PHOSPHATIC MICROFOSSIL



SILICEOUS MICROFOSSIL



ORGANIC MICROFOSSIL



Sehingga bertemu kelak. InsyaAllah. Assalamualaikum dan salam sejahtera. :)


blogger-emoticon.blogspot.com

5 Comments:

imHepPie berkata...

huii serabutnye belajo nih

Mohd Rasydan berkata...

@ imHepPie : xserabut.. sronok~~ hehe

:: eyeNa :: berkata...

cam best jak tu..

josh berkata...

fuyyo~
dan..gudlak weh..

Mohd Rasydan berkata...

@eyena : mmg best.. hehe..
@musethekiller : orait.. tq.. :)

 
blogspot counter