Rabu, Oktober 29

Gempa Bumi!

QUETTA: Angka kematian akibat gempa kuat di barat daya Pakistan semalam kini meningkat kepada 215 dan dijangka jumlah itu akan terus bertambah.

Menteri Wilayah, Zamarak Khan, berkata, setakat tengah malam tadi, jumlah korban yang dilaporkan kepadanya ialah 215 orang.

"Angka ini akan meningkat lagi selepas banyak keluarga masih dilaporkan hilang," katanya.

Simpati sangat-sangat kat orang-orang Pakistan ni.. Tapi, kalau dah bencana alam, dan takdir kita untuk ditimpa bencana alam, walau kita menyorok sekali pun, tetap kita akan kena.. Buat warga Pakistan, sabarlah menempuh dugaan dan cabaran.. Insya Allah, everything will be fine..

Sambil-sambil membaca ni, elok jugak kalo kita dapat berkongsi ilmu, tentang BAGAIMANA TERJADINYA GEMPA BUMI k?

Gempa bumi, adalah suatu fenomena pergerakan permukaan bumi disebabkan oleh pergerakan yang mengejut di permukaan bumi yang berbatu. Gempa bumi berlaku apabila tenaga yang tersimpan dalam bumi, biasanya di dalam bentuk geseran batu, tiba-tiba terlepas.

Gempa bumi diukur dengan menggunakan alat yang dipanggil Skala Richter. Gempa bumi ini boleh digredkan satu hingga sembilan berdasarkan saiznya berdasarkan skala Richter. Gempa bumi juga boleh diukur dengan menggunakan ukuran skala Mercaili. Gegaran sering berlaku tetapi tidak semua di antara gegaran itu kuat untuk membolehkan kita merasainya.

Tenaga ini disalurkan ke permukaan bumi menyebabkan gelombang gempa bumi. Kajian sains mengenai gempa bumi dan gelombangnya dikenali sebagai seismologi (dari perkataan Greek seismos, untuk menggoncang).

Ni antara tempat-tempat yng biasa berlakunya GEMPA BUMI.



4 Comments:

ika jamil berkata...

saya pernah mengalami gegarannya 2 kali..first di rumah dan kedua di nim's...huhu...

Mohd Rasydan berkata...

yeke kak ika?
ape perasaannya ktika itu?

ika jamil berkata...

perasaan yg menkutkan...huhu

Mohd Rasydan berkata...

setakut mne kah perasaan tkut itu??
hehe..

 
blogspot counter