Jumaat, April 16

~ Isu Pemanasan Global : Apa Peranan Anak Muda (Mahasiswa) ~

LETUPAN gunung berapi Iceland disusuli dengan asap dan wap panas naik ke ruang udara gunung, kelmarin.
LETUPAN gunung berapi Iceland disusuli dengan asap dan wap panas naik ke ruang udara gunung, kelmarin.
LONDON: Gumpalan awan berdebu akibat letusan sebuah gunung berapi di Iceland, menjejaskan lalu lintas udara di seluruh Eropah Utara semalam, menyebabkan Britain terpaksa menghentikan operasi di Lapangan Terbang Heathrow dan membatalkan beratus-ratus penerbangan, manakala Norway bertindak menutup ruang udaranya.

Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Britain berkata penerbangan bukan kecemasan terpaksa ditangguhkan sekurang-kurangnya hingga jam 6 petang waktu tempatan, manakala Ireland turut menutup ruang udaranya selama lapan jam.
Lapangan Terbang Heathrow, lapangan terbang paling sibuk di Eropah, mengendalikan hingga 1,200 hingga 180,000 penumpang sehari.

Penutupan Heathrow sekali gus menjejaskan lapangan terbang kedua dan ketiga terbesar, Gatwick dan Stansted. Tidak dapat dipastikan bila penerbangan dapat dipulihkan semula.

Berikutan penutupan itu, berpuluh-puluh penerbangan trans-Atlantik menuju Amerika Syarikat terpaksa ditangguhkan, manakala pembatalan penerbangan turut berlaku di bandaraya utama Eropah termasuk Brussels, Amsterdam, Geneva dan Paris.

Di utara Sweden, pihak berkuasa penerbangan awam berkata, semua penerbangan ditangguhkan dan ini menjejaskan jadual di bandar lain termasuk Skelleftea, Lulea, Kiruna dan Hemavan.

Semua penerbangan di utara Finland turut dibatalkan.
Di Norway, Raja Harald V dan Permaisuri Sonja yang bercadang terbang ke Copenhagen untuk menyambut hari lahir ratu Denmark yang ke-70, sedang menimbang sama ada menaiki kereta, bot atau kereta api untuk ke negara itu.

Perdana Menteri Norway, Jens Stoltenberg yang dijadual kembali ke negaranya semalam, kini terkandas di New York apabila penerbangan dibatalkan.

Di Iceland, beratus-ratus penduduk terpaksa melarikan diri daripada banjir berikutan paras air meningkat selepas gunung berapi di bawah glasier Eyjafjallajokull meletus untuk kali kedua dalam tempoh sebulan semalam.

Air yang mengalir dari kawasan pergunungan, menyebabkan paras sungai meningkat sehingga tiga meter menjelang malam semalam. – AP

sumber : Berita Harian

Keadaan bumi yang mengalami pemanasan global atau global warming mungkin secara tidak langsung menyebabkan pemanasan lava-lava di dalam perut bumi, dan pemanasan cecair di Teras Dalam dan Teras Luar Bumi. Apabila teras-teras ini panas, ianya akan menggelak seperti menggelegaknya air yang dijerang.

Glasier yang cair di Cuba berukuran kira-kira 500 meter panjangnya telah menyebabkan Tsunami kecil di sana. Bayangkan betapa glasier yang berada di puncak bukit telah mengalami pencairan lantas tumbang dan jatuh ke dalam sungai yang berada di kaki bukit. Diramalkan glasier-glasier lain di bukit tersebut mungkin akan mengalami pencairan dan seluruh penduduk di kawasan berkenaan diarah untuk berpindah.

Berbicara mengenai pemanasan global atau global warming ini, saya terpanggil untuk bertanya apa peranan mahasiswa dalam usaha untuk menangani gejala ini.

Sokongan anak muda diperlukan untuk membantu mengurangkan pemanasan global ini.
Sedarlah anak muda terutamanya mahasiswa/i yang terpelajar, jika kita sendiri tidak menjaga dan membantu mengurangkan pemanasan global, dengan siapa lagi hendak kita harapkan? Satu kata-kata yang amat bermakna yang masih saya ingat hingga kini.

"Dunia Masa Kini Adalah Milik Anak Muda, Kerana Anak Muda Kini Pemimpin Masa Depan"


0 Comments:

 
blogspot counter